torsdag 8. mars 2012

Samiske votter

Synes de samiske vottemønstrene er så fine, har alltid likt de. Prøvde å strikke et at av mønstrene da jeg begynnte å strikke en gang på barneskolen, men det gikk ikke så bra.
Men nå går det så mye bedre, selvom jeg må innrønmme at jeg sliter med mønsterstrikk. Mønsterstrikk etter oppskrift har aldri vært min greie, jeg har brukt å lage mønstret i hode selv og strikket i vei på husk.

Men nå er det på tide å lære seg å strikke etter oppskrift, også når det gjelder mønster:).  Disse vottene fant jeg i boka"Vår folkedrakt".              


Strikket de i restegarn, får da jeg kom over mønstret bare måtte jeg begynne på de med engang. Det måtte bare ende som det ofte gjør for min del, jeg gikk fri for garn midt i vott nr 2. Ikke vet jeg hvilket garn det var heller, er vist en smule for opptimistisk til tider.
Så da er det bare å komme seg på garnbutikken, å kjøpe masse vottegarn for nå blir det votte
produksjon.



Denne uka har det vi had vinterferie her, og de første dagene i uka var rett og slett nydlig med sol og passe varmt. Da benyttet vi sjansen til å komme oss på skitur, utrolig hærlig med vinterferie. Vi storkoste oss på tur. håper på sol og fint væt til helga også:)













6 kommentarer:

  1. Vottene ser flotte ut...håper du finner rette garnet da...synd å måtte rekke opp.
    Deilig med vinterferie i sol som har begynt å varme!
    Nyt kvelden.
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, ja må bare legge votten på vent foreløbig:)

      Slett
  2. De var fine, du :) Har tatt et rush i vottestrikking i vinter, men det har for det meste gått i tykke ullvotter som skal toves. Kanskje jeg skulle forsøke meg på noe slikt neste gang. Til meg selv, i alle fall :)

    Fine dager ønskes til deg!

    Renate

    SvarSlett
  3. Nydelige votter!
    Du vant give away hos meg. Kan du sende meg adr. din så får du premien i posten! Du finner meil adr. min under innlegget: og vinneren er.......
    Ha en fin kveld :)

    SvarSlett
  4. Tittei:)) Så fine de vottene blir,men SÅ ergelig å bli fri for garn! Har akkurat gjort ferdig et par sokker i selbumønster,og ble også fri for garn,men fant heldigvis en erstatning slik at jeg fikk de ferdig.Sånn er det når man strikker av restegarn:/

    SvarSlett
  5. Så fine votter! Det er irriterende å gå tom for garn midt i et prosjekt, håper du finner frem til samme garn i butikken:)

    SvarSlett

Blir glad for en kommentar=)

Copyright

Bilder og tekst på denne bloggen er laget, skrevet og tatt av meg, om ikke annet er oppgitt så er det Copyright Stine.
Om du vil låne noe er det bare å spørre.